Vi har alle et moralsk ansvar

Jeg er blevet snydt. Af en velkendt blogger. Én som jeg har fulgt i mange år. Én som jeg troede var et ærligt menneske.
Det lykkedes mig, via de få informationer jeg havde, at opspore navn(e), adresse og telefonnumre og familiære relationer på den kvinde, der mandag d. 15. august modtog knap 1200 kr fra mig via bankoverførsel.
Ikke at det ligefrem var raketvidenskab, for hun er blogger, har en profil på Instagram og en velbesøgt blogside på Facebook. Hendes navn havde jeg fra vores korrespondance på Facebook, men det viste sig dog at hun gør brug af to efternavne.
Aftalen var klar, så snart betalingen var modtaget ville hun sende to pakker afsted til mig med varer som jeg havde betalt for.
Mandag modtog jeg så en besked fra hende, hvor hun skrev at hun ikke havde modtaget pengene. Jeg sendte hende derfor et screenshot af min netbank så hun kunne se, at pengene altså VAR blevet overført. Hun meldte tilbage at de nok kom tirsdag så.

I mellemtiden falder jeg tilfældigt over hendes navn i en salgsgruppe på Facebook, hvor en person nævner hendes navn og fortæller, at der er op mod 10(!), der alle har betalt for nøjagtigt den samme vare, men aldrig modtaget.
Jeg tager hende i forsvar, da jeg har fulgt hendes blog(s) længe. Hun har dog slettet den første blog og alt indhold på blog nr. 2 er også slettet. I hvert fald er det ikke længere offentligt tilgængeligt. Jeg har også -indtil nu- fulgt hendes nuværende forholdsvis nye blog på Facebook. Med andre ord; jeg føler mig derfor ret sikker på, at hun da på ingen måde kan være så (Sorry but not Sorry!) dum, at snyde og bedrage folk på den måde.
Jeg lader tvivlen komme hende til gode -op til flere gange- og forsøger ihærdigt at få fat på hende – både telefonisk og via privatbeskeder på Facebook.
Hun svarer ikke.
Jeg kan dog se på hendes profil på Instagram (og på hendes blog), at hun har været aktiv – dog uden at svare mig, der på daværende tidspunkt stadig afventer at få oplyst trackingnumrene på de to pakker jeg har betalt for.
Jeg kontakter i mellemtiden både DBA og Bloggers Delight og sætter dem ind i situationen. Dette gør jeg mest af alt i håb om at få nogle kontaktoplysninger på hende, da jeg jo ikke kan komme i kontakt med hende, og da jeg på daværende tidspunkt er nærmest sikker på, at det da kun kan være et tilfælde af identitetstyveri; For en kvinde som hende, der har så stor en følgerskare og har været i blogverden i så mange år, kan da umuligt vælge at snyde og bedrage folk på den måde!
Først da jeg beder hende pænt om at svare på mine beskeder (på hendes blogside på Facebook, der har knap 41.000 følgere) reagerer hun. Men hun sletter derefter også min kommentar og blokerer mig også senere fra at kunne kommentere/like. Gruppen er dog offentlig tilgængelig og jeg har bekendtskaber, der er medlem som kan holde mig up-to-date from the inside.

Her får I et indblik i den korrespondance jeg har haft med hende via Facebook:image

image
Hun skriver herefter i en privatbesked til mig på Facebook med to trackingnumre og slutter beskeden af med at oplyse, at hun ikke vil være online mere idag, da hendes søn er blevet indlagt.
Jeg søger på numrene og erfarer, at der INTET er at finde.
Derefter tager jeg kontakt til Post Nords kundeservice og beder dem tjekke trackingnumrene. De oplyser at de ikke eksisterer og DER bliver jeg for alvor bekymret og får ondt i maven.
Senere kan jeg så se,  at hun har haft tid til både at opdatere sin blog OG sin blogside på Facebook..  for det har man åbenbart tid til selvom ens søn efter sigende er blevet indlagt på hospitalet og ikke har tid til at give respons til en, der sidder og venter på at glæde sine unger😳
Med oplysningen om snyd og bedrag i baghovedet er jeg mildest talt chokeret!
imageEn kvinde, der er Mor til tre, som har blogget om sine børn og som har været i medierne flere gange -med navn og by nævnt- kan da umuligt være “sådan et menneske”!
Jeg skriver med flere forskellige  via Facebook og får af flere oplyst, at hun har brugt de samme billeder på annoncer på DBA og at de alle enten har betalt via Swipp eller bankoverførsel og at INGEN af dem har modtaget det, de har betalt for.
Hendes navn står nævnt og hun har så specielt et navn, at der nærmest ikke kan være tale om andre end hende -og slet ikke da de oplyser bynavnet også.
En anden fortæller, at hun havde søgt på telefonnummeret som hun har betalt til via Swipp og her erfarede hun at der er tale om den samme person som jeg har handlet med -og at den pågældende ikke længere svarer.
Av for satan! I kan tro jeg fik ondt i maven! Tænk, at hun kan finde på det!

 

imageimageimageimageimageimageimageimage
Jeg skrev endnu en gang til hende via Facebook, hvor hun fik en frist til klokken 22 fredag aften (d. 19. august) til at kontakte mig telefonisk og ellers bliver hun politianmeldt, ligesom jeg oplyste hende om, at jeg naturligvis ville dele episoden på både min blog, min Instagram og på min private Facebook. Først lørdag kl. 10.56 modtager jeg en besked fra hende på Facebook til trods for at jeg flere gange har givet hende mit mobilnummer, så hun kunne kontakte mig direkte og jeg skriver derfor følgende tilbage til hende.

 

imageimage

imageimageimageJeg sender hende et skærmprint af hendes lukkede/private profil på Instagram – som nu har valgt enten at blokere mig fra eller lukket helt ned. Det har hun pudsigt nok ingen kommentarer til og skriver blot at hun bad om mit kontonummer. Herefter påstår hun så at der ikke er postet noget i flere måneder på den profil, til trods for at jeg har fået en af mine følgere, der også fulgte hende der, til at tjekke og vedkommende kunne oplyse at hun havde postet 2 billeder siden torsdag:

imageimage

Sent mandag aften (d. 22. august) modtog jeg langt om længe pengene fra hende, men de varer jeg troede jeg havde købt, er pudsigt nok endnu ikke dukket op – og man må jo, ud fra den manglende respons på de falske pakkenumre fra sælger formode, at de heller aldrig har været på vej til mig. Sælger var, da jeg skulle overføre penge til hende for varene, ikke sen til at informere mig om at man i dag kan lave det, der hedder en straks-overførsel ved bankoverførsel… Men selvom hun op til flere gange er gjort opmærksom på, at såfremt jeg modtager ikke mine penge lørdag ville hun blive politianmeldt, så vælger hun alligevel at vente med at tilbagebetale pengene til mandag aften. Her kunne jeg skrive mange knap så pæne ord – men jeg vælger at holde en sober tone og lade jer læsere drage jeres egen konklusion på, hvad dette kan skyldes….

Sagen blev meldt til politiet skriftligt i lørdags. Forud for anmeldelsen havde jeg brugt en uge på at skrive frem og tilbage med sælger og kunne fra sidelinjen se, at selvom hun påstod at hendes søn var indlagt på hospitalet og hun derfor ikke kunne ringe til mig, så havde hun altså ikke mere travlt end at hun kunne opdatere både Instagram, Blogsiden på Facebook og bloggen.

Jeg er naturligvis fuldt ud bevidst om, at man kan sætte blogs til at opdatere automatisk – facebookpages aner jeg ikke nok om det til at vide med sikkerhed- men jeg ved med sikkerhed, at man da for pokker ikke kan sætte autosvar på kommentarer til facebook-opslag!

Jeg har siden modtaget en besked fra sælger/kvinden bag Sundemadpakker.dk, hvor hun beder mig stoppe med at sprede injurier om hende og efter jeg har rådført mig med en advokat kan jeg så fortælle, at der på INGEN MÅDE er tale om injurier og at jeg derfor er i min gode ret til at dele min oplevelse i mit netværk og på de sociale medier:

imageFYI: Injurier er, kort fortalt, når der spredes æreskrænkende usandheder, der kan skade en persons omdømme.

At poste dette indlæg er, som I kan se på mine screenshots, ikke at dele usandheder. Man kan ikke blive straffet for at fortælle sandheden og for at mane al tvivl til jorden om, hvorvidt jeg gør det for at ramme hende, så har jeg valgt at dele mine screenshots med jer her på bloggen. Af respekt for hendes børn har jeg dog valgt at fjerne alle navne på billederne – selvom politiets servicecenter faktisk kunne informere mig om, at jeg var i min gode ret til at nævne hendes private navn, hvor end jeg måtte have lyst til at gøre det.

Men! Et rigtigt vigtigt MEN!:

Jeg deler blandt andet dette fordi jeg er blevet bekendt med, at det faktisk IKKE er første gang denne kvinde laver dette svindelnummer. Efter mit opslag på Instagram fik jeg kontakt til en anden uheldig køber, Ditte. Vi har siden talt sammen telefonisk og hun har sendt mig sine screenshots og en kopi af den politianmeldelse som hun har indgivet mod selvsamme sælger. Hun modtog heller aldrig det hun havde betalt for og ydermere så modtog Ditte også mange af de samme undskyldninger som jeg selv.

“Så var hendes søn indlagt, så var hun ikke hjemme, så var det Post Danmarks skyld” – undskyldninger var der nok af!

Ditte valgte til sidst, ligesom jeg selv, at melde hende til politiet og pudsigt nok, så fik hun så også sine penge retur efterfølgende. Varen har hun stadig aldrig så meget som set skyggen af og politianmeldelsen blev indgivet sidste år, altså i 2015.

Men kan det virkelig være rigtigt, at det skal kunne lade sig gøre i dagens Danmark?

Er det okay, at man anmelder en for bedrageri og hun så bare kan fortsætte sit one-man-show på uærlig vis et HELT ÅR efter den første anmeldelse?! NEJ! Det mener jeg bestemt ikke at det er, mennesker der (helt bevidst?) snyder folk på den måde skal stoppes. Omgående! Hun er en velkendt blogger, der har haft flere succesfulde blogs.  Hun blogger tilmed fra en af de største danske bloggerplatforme og har en enorm følgerskare på Facebook. Et faktum der gjorde, at jeg selv følte mig ret sikker, da jeg valgte at handle med hende.

Ja, jeg fik mine penge – efter lang tids pres, dårlige undskyldninger, manglende respons  og “tovtrækkeri”. Men faktum er, at jeg havde betalt for nogle varer jeg aldrig fik. Det økonomiske aspekt i denne situation er mindre vigtig, for jeg ville jo egentlig bare helst have haft de varer jeg havde betalt for! Jeg har brugt enorme ressourcer og enormt meget tid på denne episode. Mine børn har ikke modtaget det jeg havde købt til dem, og min tillid til min bekendtskabskreds på de sociale medier (og i blogverdenen) har lidt et enormt knæk. Et knæk, der aldrig vil gå i glemmebogen.

Blogverdenen (og de sociale medier i det hele taget) skal være et rart, ærligt og trygt miljø at færdes i – vi har alle et moralsk ansvar for at det ikke kommer til at sejle. Det ansvar tager jeg ganske alvorligt og derfor har jeg valgt at dele min oplevelse her på bloggen –  i håb om at det kan redde nogle fra at havne i samme situation som Ditte og jeg.

Jeg er vred, jeg er skuffet og jeg er chokeret. Dybt chokeret! 

-men jeg opfordrer til at I bruger den gode tone på trods. Sagen er overdraget til politiet og af respekt for hendes børn har jeg som førnævnt valgt at udelade hendes private navn her på bloggen og blot skrevet, at hende jeg har handlet med er kvinden bag Sundemadpakker.dk. (Tidligere Newka.dk og Shopping4kids.dk)

 

 

En tanke om "Vi har alle et moralsk ansvar"

  1. Pingback: Genbrugsguld -bagsiden af medaljen |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *